حمید لولایی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون متولد ۳ دی ۱۳۳۴ در تهران است که فعالیت خود را در سال ۱۳۵۸ از تئاتر "سبزه، دوست بچه ها" به کارگردانی رضاژیان شروع کرد. اما محبوبیت او از سریالهای طنز" ساعت خوش" و" نوروز ۷۲" شروع شد که با سریال طنز « زیر آسمان شهر» به اوج خود رسید و شهرت او زبان زد عام و خاص شد.
حمید لولایی در سال ۱۳۸۴ با حضور در فیلم سینمایی "چند میگیری گریه کنی " برنده سیمرغ طلایی بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.
از جمله آثاری که حمید لولایی در آن حضور داشته است میتوان به: پنچری، خروس، خوش نشین ها، پیامک از دیار باقی، آژانس دوستی، ترش و شیرین، بزنگاه و مجید دلبندم اشاره کرد. به علت حضور حمید لولایی در سریال "موچین " گفت و گویی با او انجام داده ایم که در ادامه خواهید می خوانید:
*درباره نقش تان در سریال "موچین" برایمان بگویید، چه جذابیت و ویژگی هایی این نقش داشت که آن را پذیرفتید؟
در خصوص نقشم در این سریال باید بگویم که کاراکتر« صحبت گلی» که یک اسم و فامیلی عجیب دارد را بازی مییکنم.این کارکتر در دوران قدیم، عاشق یک خانم میشود،که عشق آنها بنا به دلایلی نافرجام میماند، اما در آینده، برادران آن خانم عاشق دخترم می شوند و من باتوجه به نافرجام ماندن عشق خودم نمی گذارم این وصلت سربگیرد.
چرا شبکه نمایش خانگی؟ آیا شما هم مانند خیلی از بازیگران از تلویزیون و سینما به شبکه نمایش خانگی کوچ خواهید کرد؟
مدیوم برایم فرقی ندارد،می خواهد سینما باشد یا تلویزیون یا شبکههای نمایش خانگی؛، مهم برایم این است که مردم بتوانند ببینند. کاری که برای مردم ساخته میشود مدیوم آن برایم الویت ندارد.
با توجه به رزومه قابل توجهی که شما در حوزه طنز دارید، در خصوص ضعف و رکود عجیب سریالها در حوزه طنز برایمان بگویید؟
کاملا سوال مناسبی بود؛ من به عنوان یک بازیگر بی درنگ حرف شما را قبول دارم. کار طنز یکی از ژانرهای بسیار سخت و مشکل است و ما قدم ابتدایی برای ساخت یک کار طنز که فیلمنامه بکر و ناب است را نداریم به نوعی باید بگویم که ما نویسنده کار طنز نداریم پس با حرف شما کاملا موافق هستم. ژانر طنز یک کست و تیم خوب می خواهد تا حتی بتواند به یک کار ضعیف جان بدهد نه اینکه سوژههای ما صرفا موضوعات جنسی باشند تا بتواند کمی مخاطب را به خنده در بیاورند.
با قاطعیت میتوانم بگویم طنز حمایت نمیشود. ما در تلویزیون هم که روزی کارهای طنز فوق العادهای داشتیم، ساخت کار طنز نداریم، زیرا کمترین بودجه را به ژانر طنز اختصاص می دهند و هیچ تهیه کنندهای ریسک نمی کند با این بودجه محدود به سمت ساخت آثار طنز برود، در صورتی که کارهای دیگر با بودجههای خیلی بالاتر ساخته میشوند. باید از مسئولین پرسید چرا کارهای طنز ساخته نمیشود ژانری که اکثر مردم مخاطب آن هستند.
وی ادامه داد: من به عنوان بازیگر چهار سال است که کار تلویزیونی انجام نداده ام، اما هر زمانی که شبکه آی فیلم را می بینم در حال پخش سریالهای طنز قدیمی است که به درخواست مردم به صورت مکرر سریالهای طنز قدیمی پخش میشوند. چرا مخاطب باید برای دیدن سریال طنز به گذشته رجوع کند؟ باید بگویم در آن زمان سریالهای خوب بود و اهمیت خاصی به ژانر طنز می دادند و از همه مهمتر مدیران، این ژانر را حمایت میکردند.
به عنوان سوال پایانی برای رشد و تعالی در زمینه طنز چه گامهایی میتوان برداشت تا کمی از کلیشهای بودن این ژانر فاصله گرفت؟
باید به کارهای کمدی و طنز میدان عمل داد. آثار طنز نیاز به حمایت دارند تا از کلیشه و بحثهای جنسی دور شوند و کمی طنز با درون مایههای قوی وساختاری آموزنده ساخته شود تا بیننده با دنبال کردن سریالهای طنز کمی به فکر فرو برود.
ساخت آثار طنز با موضوعات جنسی کمی کلیشه شده است که اگر حمایت شوند بی شک دوباره مانند گذشته فیلمها و سریالهایی با موضوعات خوب که بیننده را جذب تلویزیون میکرد خواهیم داشت. باید بگویم یک نویسنده تایم و زمانی که برای یک اثر طنز می گذارد بسیار زیاد است و گاهی انقدرفشار روی نویسنده است که حتی مریض هم میشوند؛ پس باید کمی به این ژانر نگاهی درست داشت تا بتواند قدمی رو به جلو داشته باشد.